راه غلبه بر اهمال کاری چیست؟


بعدازظهر جمعه است و ساعت در حال تیک تاک کردن است. شما با عصبانیت در حال انجام یک کار قبل از مهلت ساعت پنج هستید ، در حالی که در سکوت به خود نفرین می کنید که چرا زودتر آن را شروع نکنید.

 چگونه این اتفاق افتاد؟ چه چیزی اشتباه پیش رفت؟ چرا تمرکز خود را از دست دادید؟

 به تأخیر انداختن تله ای است که بسیاری از ما در آن گرفتار می شویم. در واقع ، طبق تحقیقات ، 95 درصد ما تا حدی تعلل می کنیم. اگرچه دانستن اینکه تنها نیستید بسیار دلگرم کننده است، اما درک اینکه چقدر می تواند مانع شما شود، می تواند هوشیارانه باشد.

◾️آیا به تعویق انداختن همان تنبلی است؟
تعلل اغلب با تنبلی اشتباه گرفته می شود، اما تفاوت آنها بسیار زیاد است. به تأخیر انداختن، یک فرآیند فعال است؛ شما تصمیم می گیرید به جای وظیفه ای که می دانید باید اکنون انجام دهید، کار دیگری انجام دهید. 
در مقابل، تنبلی: بی علاقـگی، بی تحـرکی و عـدم تمـایل به عـمل را نشـان می دهد.

◾️به تعویق انداختن معمولاً شامل انجام کاری با اولویت کمتر اما لذت بخش به فعالیتی است که احتمالا مهم تر اما ناخوشایندتر است.

مانند اکثر عادت ها ، می توان بر اهمال کاری غلبه کرد. مراحل زیر را دنبال کنید:

◾️مرحله 1: تشخیص دهید که شما اهمال کاری می کنید
اگر: روز خود را با کارهای کم اولویت پر می کنید.
یک مورد را برای مدت طولانی در لیست کارهایی که باید انجام دهید بگذارید.
یک کار با اولویت بالا را شروع کنید و سپس ناقص گذاشته و کار دیگری بکنید.
صبر کنید تا در "روحیه مناسب" باشید ، یا منتظر "زمان مناسب" برای حل یک کار باشید.

◾️مرحله 2: تمرین کنید چرا به تعویق می اندازید.
سازمان دهی ضعیف می تواند منجر به تعلل شود. افراد سازمان یافته معمولا با موفقیت بر آن غلبه می کنند چرا که از فهرست کارهای اولویت دار استفاده می کنند.
برخی از افراد به اندازه شکست از موفقیت می ترسند. آنها فکر می کنند که موفقیت  باعث خواهد شد که با درخواست برای انجام وظایف بیشتر غرق شوند.
با کمال تعجب کمال گرایان اغلب اهل به تعویق انداختن هستند.
دلیل اصلی دیگر به تعویق انداختن تصمیم گیری نادرست است. 
برای برخی از افراد ، به تعویق انداختن چیزی بیش از یک عادت بد است. این نشانه ای از یک مسئله جدی است. به عنوان مثال ، ADHD ، OCD ، اضطراب و افسردگی با اهمال کاری همراه است.

همچنین ، تحقیقات نشان می دهد که به تعویق انداختن زمان می تواند دلیل استرس جدی و بیماری باشد. بنابراین ، اگر از به تعویق انداختن مزمن یا ناتوان کننده رنج می برید ، مقصر بودن یکی از این شرایط است و باید از یک متخصص آموزش دیده مشاوره بگیرید.

◾️مرحله 3: استراتژی های ضد اهمال کاری را دنبال کنید.
خود را بخاطر اهمال کاری های گذشته ببخشید. مطالعات نشان می دهد که بخشش از خود می تواند به شما کمک کند تا احساس مثبت تری نسبت به خود داشته باشید و احتمال به تعویق انداختن در آینده را کاهش دهید.

◾️به وظیفه متعهد شوید. روی انجام کار متمرکز شوید ، نه اینکه اجتناب کنید . وظایفی را که برای تکمیل آنها نیاز دارید بنویسید و زمانی برای انجام آنها مشخص کنید. این به شما کمک می کند تا به طور پیشگیرانه کار خود را حل کنید.

◾️به خودتان جایزه بدهید. اگر یک کار دشوار را به موقع انجام دادید ، به خودتان یک جایزه مانند یک تکه کیک یا یک قهوه از کافی شاپ مورد علاقه خود را پاداش دهید. و مطمئن شوید که به پایان رساندن کارها احساس خوبی دارد!

◾️از کسی بخواهید که شما را چک کند.  اگر کسی را برای برای همراهی کردن در این فرآیند ندارید، یک ابزار آنلاین مانند Procraster می تواند به شما کمک کند.
حواس پرتی ها را به حداقل برسانید. ایمیل و شبکه های اجتماعی خود را خاموش کنید و از نشستن روبروی تلویزیون به هنگام کار خودداری کنید!
وظایفی را که برای شما کمتر خوشایند است زودتر انجام داده و از لیست خارج کنید. با این کار می توانید بقیه روز خود را روی کارهایی که لذت بیشتری برای شما دارند متمرکز کنید.