چه زمانی شکایت کردن خوب است؟
◀️ شکایت کردن همیشه چیز بدی نیست. اگر شکایت کردن به طور موثر انجام شود، در واقع می تواند تأثیرات مفیدی نیز داشته باشد. نکته کلیدی این است که باید به روشی خاص و برای یک هدف خاص انجام شود.
◀️ در حالی که ابراز احساسات گاهی به عنوان راهی برای تخلیه مثبت روانی در نظر گرفته می شود، شواهد نشان می دهد که در بسیاری از موارد احساسات منفی را بدتر می کند.
◀️ این موضوع در مورد فضای آنلاین نیز صادق است. ارسال یک نقد یا فحاشی ممکن است به طور لحظه ای احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما مطالعات نشان می دهد که تمرکز بر این احساسات منفی باعث بدتر شدن روحیه شده و به جای رهاسازی احساسات، به سمت تقویت آنها پیش می رود.
◀️ بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا شکایت موثر و سازنده باشد؟
چند استراتژی که در ادامه می آیند، می توانند کمک کننده باشند.
▪️ از خود دفاع کنید: هدفمند بودن شکایت، بسیار مهم است؛ به خصوص زمانی که در محل کار یا در یک رابطه از خودتان دفاع می کنید. شکایت استراتژیک که بر یافتن راه حل های عملی تمرکز دارد، می تواند این نارضایتی ها را به هدف نزدیک کند.
▪️از شکایت برای شفافسازی استفاده کنید: نشخوار فکری در مورد رویدادهای گذشته می تواند مضر باشد، اما گاهی اوقات یادداشت روزانه یا صحبت در مورد چیزهایی که شما را آزار می دهد، می تواند به شما کمک کند تا تجربیات خود را پردازش کرده و شفاف سازی کنید.
▪️شکایات خود را محدود کنید: روی مثبت نگه داشتن ارتباطات روزانه خود تمرکز کنید. وقتی شکایت میکنید، این کار را با دقت انجام دهید و از تأثیر منفی آن بر روحیهتان آگاه باشید.
▪️از همراه کردن دیگران در شکایت خود، خودداری کنید: وسوسه انگیز است که به دیگران اجازه دهید شما را در چنین شرایطی همراهی کنند، اما صرف زمان زیادی برای نشخوار شکایات خود با دیگران می تواند اثرات منفی زیادی داشته باشد.